Probleem met afleveren e-mail bij Microsoft365
Updates
Het correct afleveren van uitgaande e-mail bij Microsoft365/Outlook klanten is opgelost voor klanten op de volgende omgevingen: web101, web102, web103, web104, web105, web106, web107, web110, web111, web113, web114, web117, web119, web343 en mail.soko.nl
Zie voor verdere updates deze pagina op https://status.hosting.nl: https://status.hosting.nl/incidents/168910
We werken er continu hard aan om de uitgaande e-mail weer zoals normaal te laten functioneren. Helaas heeft Microsoft ons momenteel in het verdom hoekje staan waardoor een deel van onze ip adressen op dit moment geen e-mail meer kan afleveren in het Postvak In van Microsoft365 / Outlook ontvangers.
Verstuurde e-mail komt dus wel aan maar is voor veel ontvangers niet goed zichtbaar doordat de e-mail bij Microsoft365 / Outlook ontvangers in de Junk mail map wordt afgeleverd.
We zijn op dit moment bezig om alle uitgaande e-mail van onze Plesk hosting servers om te leiden via andere systemen.
Op dit moment is de uitgaande e-mail hersteld voor klanten op de volgende omgevingen:
- web101, web102, web103, web104, web105, web106, web107, web110, web111, web113, web114, web117, web119, web343
Het lijkt er op dat we het probleem gevonden hebben. We hebben direct een aantal maatregelen getroffen om de oorzaak van het probleem weg te nemen. Als het goed is gaan we in de komende uren en dagen zien dat e-mail richting Microsoft niet meer standaard beoordeeld wordt met een SCL van 9:
X-MS-Exchange-Organization-SCL: 9
Het probleem speelt helaas nog steeds.
Microsoft lijkt op dit moment alle e-mail afkomstig van 93.94.228.132, 93.94.228.133 en 93.94.228.142 automatisch te verplaatsen naar de Junk Mail map van ontvangers.
We zijn hierover gister en vandaag in contact met Microsoft. Microsoft geeft aan dat er niets is dat de aflevering van e-mail richting Microsoft365 in de weg zit, quote: “Nothing was detected to prevent your mail from reaching Outlook.com customers.”
Werkzaamheden zijn gestart om dit probleem te omzeilen. We gaan extra ip adressen toe voegen aan het cluster. Nadat deze ip adressen toegevoegd zijn zullen wij e-mail via deze nieuwe ip adressen gaan routeren.
In de tussentijd willen wij al onze klanten vragen het systeem van Microsoft te trainen door e-mail dat in de Junk Mail folder beland te markeren als “Not junk”. Dit kan direct in Outlook.com door rechts te klikken op een bericht, te kiezen voor Reports en daarna te klikken op “Not junk”.
Sommige klanten ervaren op dit moment problemen met de aflevering van uitgaande e-mail vanaf onze systemen richting Microsoft(365).
Door dit probleem wordt sommige e-mail bij de ontvanger in de spamfolder geplaatst.
Om dit probleem te omzeilen wordt sommige uitgaande e-mail tijdelijk gerouteerd via een ander ip adres (93.94.228.132) in plaats van de ip adressen die op dit moment problemen opleveren (93.94.228.133 en 93.94.228.142).
De oorzaak van dit probleem is op dit moment nog niet bekend.
← Terug